CONSULTA PÚBLICA SOBRE L’ELABORACIÓ DE L’ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIOMNIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI SOBRE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE DISTRIBUCIÓ I SUBMINISTRAMENT D’AIGUA POTABLE

D’acord amb el que estableix l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l’objectiu d’incrementar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de les normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari sobre la prestació del servei de distribució i subministrament d’aigua potable, s’obre una consulta pública prèvia mitjançant la pàgina web de l’Ajuntament, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i les organitzacions més representatives afectats potencialment per la norma futura sobre els aspectes següents:

 

  • Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
  • La necessitat i l'oportunitat de la seva aprovació.
  • Els objectius de la norma.
  • Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.

 

Els ciutadans, organitzacions i associacions, que així ho considerin, poden fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats en la següent taula descriptiva durant el termini de vint dies hàbils a comptar des de l'endemà al de publicació del present anunci a l’e-tauler i la web municipal, mitjançant la seva presentació en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa

 

La regulació actual del servei públic d’abastament d’aigua es presta de forma indirecta mitjançant contracte de concessió de serveis.


Les tarifes pel subministrament d’aigua potable actualment s’exigeixen a través de preus públic aprovats per l’Ajuntament.


L’actual normativa sobre contractació pública, constituïda per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, determina que els ajuntaments i les entitats locals hauran d’aprovar una ordenança no fiscal que estableixi les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari dels serveis de subministrament d’aigua potable.

 

La necessitat i oportunitat d’aprovar el Reglament

 

A partir de l’entrada en vigor de la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic, i conseqüentment dels canvis que la mateixa introdueix a l’article 20 de Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (que incorpora un nou apartat dins de la regulació del fet imposable de les taxes, si la prestació del servei ho és en règim de concessió, de societats d’economia mixta, d’entitat pública empresarial, de societat de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat), la contraprestació que satisfaci l’usuari o abonat del servei de caràcter essencial de subministrament d’aigua ha de ser qualificada com a prestació patrimonial de caràcter públic no tributari.

 

L’aprovació de l’ordenança és, doncs, imprescindible d’acord amb la normativa vigent.

 

Els objectius de la norma

 

Regular la contraprestació que els subjectes passius hauran de satisfer pel servei públic d’abastament d’aigua.

 

Fet imposable: El constitueix la distribució i subministrament de l’aigua potable.

Obligats al pagament: subjectes passius.

Quotes de la prestació: Per m3 consumit i tipus de subministrament, i per altres serveis.

Normes de gestió i recaptació: El cobrament de les factures el realitza el concessionari del servei.

 

Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores

 

L’opció de no regular aquesta qüestió ha estat descartada atès que, d’acord amb l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local, el municipi, és competent en matèria d’abastament d’aigua, clavegueram i tractament d’aigües residuals, i l’article 26.1 de la referida llei estableix l’obligatorietat de què tots els municipis, per si o associats, prestin serveis d’abastament domiciliari d’aigua potable i clavegueram, alhora que l’article 86 declara la reserva en favor de les Entitats Locals dels dits servies que els considera essencials.

 

D’altra banda, la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic, i conseqüentment dels canvis que la mateixa introdueix a la Llei 8/1989, de 13 d’abril, de Taxes i Preus Públics, a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i, principalment a l’article 20 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovada pel Reial Decret 2/2004, de 5 de març exigeixen que l’establiment d’aquests tipus de prestacions econòmiques s’ha de regular necessàriament mitjançant l’aprovació d’un ordenança de tipus no fiscal.

 

No existeixen doncs solucions alternatives a l’aprovació d’aquest instrument fiscal que permetin l’objectiu final que és el de poder cobrar la prestació del servei públic d’abastament d’aigua a les persones usuàries del servei.

 

 

 

Salvador Coll i Baucells

Alcalde

Signat electrònicament